Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1921
Datum: 17-05-2019

Week 21: spinazie, koolrabi, rode eikenbladsla, broccoli en courgette. Het combi krijgt: spinazie, rode eikenbladsla, broccoli, appels, kiwi’s en mandarijnen. Klein aanvullend: champignons, bosknoflook en trostomaten. Groot: aubergine, bosknoflook, paprika-mix en trostomaten. Klein fruit: aardbeien, appels, kiwi’s en sinaasappels. Groot: aardbeien, appels, mandarijnen en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Bosknoflook

Bosknoflook

: verse bosknoflook tip Loof en knoflookbol fijn snijden en vers gebruiken als garnering in soepen, salades, roerbakgroenten, rijstschotels. Ook lekker in bijvoorbeeld een room-kwarksaus bij nieuwe aardappelen.(Maar daar moeten we nog even op wachten!)

Tomaat: gevulde tomaat voor 2 personen

1 tomaat per persoon, 1 dl. biologische volle kwark of Httenkse, 1 eetl. yoghurt, 2 eetl. vers geknipte bieslook en evt. peterselie en/of knoflook, peper, en kruidenzout

Was de tomaten, snijd het kapje eraf en hol ze uit met een lepel. Strooi een klein beetje kruidenzout in de binnenkant van de tomaten en zet ze omgekeerd om uit te lekken. Meng kwark of Httenkse met yoghurt peper, kruidenzout en verse kruiden. Schep het mengsel voorzichtig in de uitgeholde tomaten en zet de kapjes er weer op.

Broccoli: Broccoli in sinaasappeltomatensaus voor 2 personen

kg broccoli in roosjes, tomatensaus: 300 g rijpe tomaten in blokjes, 1 eetl. gesnipperde sjalotjes, 1 eetl. olijfolie, theel. vers sinaasappelsap, snufje suiker, 1 eetl. gehakte peterselie, gremolata: fijn geraspte schil van sinaasappel, teentje knoflook gesnipperd, 1 eetl. gehakte peterselie

Voor de saus: de ingredinten door elkaar scheppen in een kommetje en dat apart zetten. Vlak voor het opdienen een pan water met zout aan de kook brengen en daarin de broccoli 3 min. blancheren. De roosjes laten uitlekken en op een schaal leggen. De tomatensaus erover scheppen en bestrooien met gremolata. Serveren.

Broccoli: gele rijst met broccoli en amandelen voor 2 personen

400gram broccoli, 1 teentje knoflook, een scheut olijfolie, een stukje gemberwortel vers geraspt of 1 theel. gemberpoeder, 1 theel. korianderpoeder, 2 eetl. geschaafde amandelen, 1 eetl. azijn, 1 eetl. sojasaus, 1 eetl. sesamolie, rijst voor 2 personen, theel. kurkuma (geelwortelpoeder)

Kook de rijst gaar in water met kurkuma. Roerbak de amandelen met korianderpoeder in olijfolie tot de amandelen goudbruin kleuren. Voeg in stukjes gesneden groente, gember en knoflook toe en roerbak dit een paar minuten op een hoog vuur. Schenk er de sojasaus, sesamolie en azijn bij en schep het geheel goed om. Serveer direct. Indien gewenst kunt u de groente voordat u ze gaat roerbakken even een paar minuten in water koken. De groente blijft dan minder knapperig maar is wel goed gaar.

Broccoli: lasagne met broccoli en mozzarella

150 g droge plakjes lasagne, 2 uien, fijngesneden, 1 stronk broccoli, 75 g mozzarella kaas, 2 eetl. olijfolie, 100 g Parmezaanse kaas, geraspt, peper en (kruiden)zout, een paar takjes verse peterselie.

Snijd de broccoli in kleine rozetjes en stukjes en laat ze 5 min. in ruim water met zout koken. Bak de gesneden uien in de olie totdat ze lichtbruin en glazig worden. Kook in een andere pan met ruim water en zout de velletjes lasagne ongeveer 10 min. Verwarm de oven voor op 180C. Snijd de mozzarella in dunne plakken. Neem een ingevette ovenschaal en beleg de bodem met plakjes lasagne. Leg daarop een laagje broccoli en ui, wat fijngeknipte peterselie en plakjes mozzarella. Strooi naar wens wat peper en kruidenzout erover. Dek dit af met plakjes lasagne en leg hierop weer een laagje groente en mozzarella. Herhaal de lagen totdat alle groente, mozzarella en lasagne zijn gebruikt. Zorg dat de bovenste laag uit lasagne bestaat en strooi daarover de Parmezaanse kaas. Zet de schaal ongeveer 20 min. in de voorverwarmde oven. Dien deze schotel op met een frisse rauwkostsalade.

Courgette: courgette ratatouille voor 2 personen

250 g courgette, 3 stengels groenselderij, evt. bloemkool of wortel, 1-2 tomaten, 2 uien, 1 teen knoflook geperst, scheutje olie, 1 theel. Provenaalse kruiden, peper en zout, evt. olijven, evt. peterselie

Snijd de groenten in kleine stukjes. Bak eerst ui met knoflook in olie en voeg daarna de overige groenten en Provenaalse kruiden toe. Laat het geheel 10-15 min. op een laag pitje stoven en maak het op smaak met peper en zout. Voeg op het laatst eventueel enkele olijven en fijngehakte peterselie toe. Lekker met nieuwe aardappelen, rijst of pasta.

Courgettes op provencaalse wijze

1 kg courgettes, 50 gram boter, scheutje droge witte wijn, zout, peper, 1 eetl. provencaalse kruiden.

Snijdt de courgettes in blokjes of plakjes. Verhit de boter in een grote koekenpan en bak de courgettes, steeds omscheppend, 3 minuten. Schenk de wijn in de pan en voeg er zout, peper en provencaalse kruiden aan toe. Temper het vuur en leg het deksel op de pan. Laat de courgettes in 5 minuten zachtjes beetgaar smoren.

Koolrabi omelet met koolrabi voor 2 personen

1 koolrabi, aardappelen voor 2 personen, 2 eieren, 1/2 dl room, 1 theel. milde kerrie, peper en zout,ev. stukjes augurk.

Kook de aardappelen met een snufje zout beetgaar en snijd ze in blokjes. Schil de koolrabi, snijd ze in blokjes en stoof ze in een laagje water met een klontje boter in 10 min. beetgaar. Klop de eieren met de room los. Roer hier door de kerrie, peper en zout en bak er een omelet van. Snijd de omelet in reepjes. Schep de omeletreepjes bij de overige ingredinten in een grote pan en laat het gerecht op een laag vuur even doorwarmen. Variaties: Meng een potje gekookte erwten of mas door deze schotel. Gebruik in plaats van aardappelen een gekookte graansoort of pastasoort.

koolrabisalade met crme frache voor 2 personen

2 koolrabis, zout, 8 paranoten. Voor de saus: 3 eetl. crme frache, 1 eetl. bieslook, 1 eetl. dille of peterselie, peper en zout.

Snijd het blad van de koolrabis, schil ze en snijd ze in dikke plakken. Kook deze 15 min. in water met wat zout beetgaar. Kook het blad de laatste 5 min. mee. Laat plakken en blad uitlekken, snijd de plakken in blokjes of reepjes en het blad in reepjes. Meng de ingredinten voor de saus door elkaar en schep er de koolrabistukjes en een deel van het blad door. Serveer de salade op de rest van het blad en bestrooi het geheel met de gehakte noten. Lekker met licht gekruide couscous, bulgur of rijst. Variatie met champignons of portabella: Meng gebakken champignons of reepjes portabella door de koolrabisalade. Snijd het blad van de koolrabis, schil ze en snijd ze in dikke plakken. Kook deze 15 min. in water met wat zout beetgaar. Kook het blad de laatste 5 min. mee. Laat plakken en blad uitlekken, snijd de plakken in blokjes of reepjes en het blad in reepjes. Meng de ingredinten voor de saus door elkaar en schep er de koolrabistukjes en een deel van het blad door. Serveer de salade op de rest van het blad en bestrooi het geheel met de gehakte noten. Lekker met licht gekruide couscous, bulgur of rijst. Variatie met champignons of portabella: Meng gebakken champignons of reepjes portabella door de koolrabisalade.

Spinazie: spinazie-uiensaus met peper voor 2 personen

400 g spinazie, 4 uien, 100 g volle kwark, theel. Nootmuskaat, vers gemalen peper, zeezout naar smaak, olijfolie.

Spinazie wassen en uit laten lekken. Ui pellen, op het wortelkantje neerzetten en halveren. Beide helften met de lijnen van de ui mee in 6 partjes snijden. Ui fruiten in olie totdat ze glazig is. Spinazie klein snijden, aan de uien toevoegen en al roerende in een paar minuten laten slinken. Kwark toevoegen. Op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. Lekker met pasta.

Spinazie: Spinazie volgens Turks recept voor 2 personen

500 gram spinazie, 2 eieren, 2 teentjes knoflook, klein potje tomatenpuree, vers gemalen peper, zeezout, olijfolie.

Knoflook pellen en fijn hakken. Een flinke laag olie verwarmen in een pan met dikke bodem. Knoflook toevoegen en een paar minuten fruiten op een laag vuur. Tomatenpuree toevoegen. Roeren. Spinazie toevoegen onder voortdurend omscheppen totdat de spinazie is geslonken en er vocht vrij komt. Zout en peper toevoegen. Maak met een lepel per persoon een kuiltje in de spinazie en breek daarboven de eieren zodat deze in de kuiltjes vallen. Het is de bedoeling dat de dooiers heel blijven. Met deksel 10 minuten zachtjes stoven tot het eiwit gaar is en de dooiers nog zacht.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster