Logo
Achterhoekpakket
Kortestraat 30
7101 JE   Winterswijk
tel. 0543 535640

Weeknr: 1822
Datum: 25-05-2018

Week 22: bosbietjes, witte asperges, paksoi, spitskool en Romaanse sla. Het combi krijgt: spitskool, asperges, Romaanse sla, aardbeien en appels. Klein aanvullend: champignons, komkommer en puntpaprika. Groot: aubergine, bosui, komkommer en puntpaprika. Klein fruit: aardbeien, appels, kiwi’s en sinaasappels. Groot: aardbeien, appels, kiwi”s, mango en sinaasappels. Wijzigingen zijn voorbehouden.

RECEPTEN

Asperges: Asperges in een klassieke botersaus voor 2 personen

350 gram asperges, Zo veel plakjes (achter)ham als dat er asperges zijn. Bij dunne asperges kunnen er ook 2 in 1 plakje ham. Te vervangen door 50 gram geraspte oude kaas, 2 eieren, 25 gram roomboter, 1 theelepel korianderzaad of ½ theelepel korianderpoeder

Asperges wassen en het onderste taaie stukje wegsnijden, ongeveer 1,5 cm. Asperges schillen met een dunschiller vanaf ongeveer 3 cm. onder het kopje naar beneden. Bewaar de schillen en kontjes voor soep of saus; vooral in de schillen zitten veel smaakstoffen. Asperges in ongeveer 10 minuten gaar koken, controleer door met een vork in de onderste delen van de asperges te prikken. Het meekoken van een mespuntje suiker verfijnt de smaak. Asperges uit het water scheppen en laten uitlekken. Kookwater bewaren voor soep of saus. Asperges in de ham rollen. Eieren koken tot dat ze hard zijn en pellen. Ei verkruimelen door het door een zeef te drukken. Eikruim over de asperges verdelen. Boter smelten maar niet bruin laten worden en over de asperges schenken. Korianderzaad vijzelen of malen in een pepermolen en over de asperges strooien.

Bindsla: taartje met Bindsla (Romeinse sla) voor 2 personen

400 g Romeinse sla, scheutje olijfolie, 4 of 5 blaadjes bladerdeeg, 100 g belegen Aurorakaas, geraspt, 3 eetl. Kwark, 2 of 3 eieren, peper en zout.

Was de groente en laat ze goed uitlekken. Snijd ze in reepjes van ongeveer een centimeter breed en laat heel even in een pan op laag vuur slinken. Giet vrijgekomen vocht goed af. Verwarm de oven voor op 200°C. Beleg een ingevette springvorm of ovenschaal met het bladerdeeg. Druk de randjes goed aan elkaar. Klop de eieren los met kwark, peper en zout en meng er de geraspte kaas door. Schep de groente in de taartvorm en giet er het eimengsel over. Bak het hartige taartje ongeveer een half uur tot drie kwartier in de oven.

Bindsla: slasoep met stengeluitje voor 2 personen

1 kropje bindsla in smalle reepjes gesneden, ½ bosje stengeluitje fijn gesneden, 1 ui gesnipperd, olie groenten- of kippen- of tomatenbouillon, ½ liter water, peper, en zout, 2 eetl. tarwebloem of een ander bindmiddel, 2 eetl. zure room, crème fraîche, of citroensap

Fruit de gesnipperde ui in olie en voeg er de bouillon en het water aan toe. Breng het aan de kook. Voeg bijna alle bindsla met de helft van de stengelui beetje bij beetje aan de soep toe. Laat enkele minuten koken. Maak met een staafmixer de soep mooi fijn en bind ze met het bindmiddel. Maak de soep op smaak met peper en zout. Voeg voor het opdienen nog wat verse slareepjes en fijn gehakt stengeluitje toe. Serveer de soep met een lepel zure room, crème fraîche of citroensap in elke kom.

Bosbiet: bosbieten met knoflook voor 2 personen

het loof van 1 bos bieten, 2 bieten, 200 g feta, 2 teentjes knoflook, vers gemalen koriander of peper, een scheutje Olijfolie.

Loof van de bieten snijden. Bieten gaar koken in ruim water. Feta in blokjes snijden. Loof wassen en klein snijden. Bieten laten afkoelen. Knoflook pellen, fijn hakken en fruiten in olie. Bietenloof toevoegen aan de knoflook en in 5 à 10 min. gaar stoven. Evt. een klein scheutje water toevoegen. Bieten schillen, in blokjes snijden en samen met de feta toevoegen. Op smaak brengen met koriander. Lekker met rijst.

Bosbieten: bosbieten met feta voor 2 personen

het loof van 1 bos bieten, 2 bieten, 200 g. feta, 2 teentjes knoflook, vers gemalen koriander, of peper, een scheutje olijfolie.

Loof van de bieten snijden. Bieten gaar koken in ruim water. Feta in blokjes snijden. Loof wassen en klein snijden. Bieten laten afkoelen. Knoflook pellen, fijn hakken en fruiten in olie. Bietenloof toevoegen aan de knoflook en in 5 à 10 minuten gaar stoven. Eventueel een klein scheutje water toevoegen. Bieten schillen, in blokjes snijden en samen met de feta toevoegen. Op smaak brengen met koriander. Lekker met rijst.

Aardbeien: aardbeien-mangobowl voor 2 personen

100 g aardbeien, ½ mango, 1 sinaasappel, een paar takjes munt, een paar takjes citroenmelisse, abrikozendiksap.

Blaadjes van munt en citroenmelisse fijn hakken. Sinaasappel persen. Aardbeien alleen wassen indien nodig en pas daarna van het kroontje ontdoen. Aardbeien in stukjes snijden. Mango in de lengte in 4 parten snijden. Pit verwijderen. Vruchtvlees zowel in de lengte als in de breedte een paar keer insnijden zodat er blokjes ontstaan. Blokjes vruchtvlees van de schil snijden. Fruit en sap mengen met citroenmelisse en munt. Op smaak maken met abrikozendiksap.

Mango (informatie)

Mango

: De sappige, zoete en aromatische mango is een heerlijke delicatesse. Bewaar de mango totdat ze rijp is op kamertemperatuur. Ze is rijp als ze na een zachte druk met de vinger meegeeft en een zoete geur afgeeft. Schil de vrucht of snijd de vrucht in de lengte langs de pit door en haal het vruchtvlees uit de schil. Lekker om zo te eten of in stukjes gesneden in een (fruit)salade of een vruchtenbowl.

Paksoi: ovenschotel paksoi & champignons voor 2 personen

400 g aardappelen, boter om in te bakken, 1 teen knoflook geperst, 1 ui gesneden, 150 g (kastanje)champignons, 1 paksoi, 2 eieren, 2 theel. Kerrie, peper en zout.

Aardappelen schillen, in plakken snijden, 5 min. koken en afgieten. Ui en knoflook fruiten in wat boter. Champignons schoonvegen, in plakken snijden en enkele minuten meefruiten. Paksoi wassen, in repen snijden en 2 min. blancheren in ruim kokend water, afgieten en uit laten lekken. Eieren loskloppen en met het ui-champignonmengsel door de paksoi scheppen. Op smaak brengen met zout en kerrie. Aardappelplakken in een beboterde ovenschaal doen en paksoi-eimengsel erover verdelen. Ongeveer 25 min. in de voorverwarmde oven op 220 graden laten staan.

Paksoi: paksoi en gehaktballetjes met munt

400 g paksoi, 200 g gehakt, verse munt naar smaak, 1 à 2 eetl. shoyu, zeezout naar smaak, olijfolie.

Munt fijn hakken en mengen met gehakt, ketjap en zout. Maak hiervan per persoon 4 stevige balletjes. Balletjes op een laag vuur in ongeveer 20 min. krokant en gaar bakken in olie. Bladeren van de stronk van de paksoi snijden, wassen en klein snijden. Gehaktballetjes uit de olie scheppen en bewaren. Paksoi in de hete olie scheppen en een paar minuten op een hoog vuur roerbakken. Lekker rijst of een ander graan en een wortelsalade.

Spitskool: spitskool of paksoi met kip en pinda

400 g kool of paksoi, 200 g kipfilet, 50 g pinda’s, peper, zout, een scheut ketjap, evt. kokos

Snijd de kip in stukjes en bak ze met peper en zout in boter of olie. Maak de kool of paksoi schoon. Snijd de groente in dunne reepjes en voeg ze al roerende toe aan de kipstukjes. Roerbak de groente en voeg op het laatst de pinda’s en een scheut ketjap toe. Ook lekker met gemalen kokos meegebakken. Serveren met rijst.

Spitskool: pasta spitskool en champignons voor 2 personen

400 g spitskool in reepjes gesneden, 1 ui gesnipperd, evt. 1 wortel in kleine stukjes, scheutje olijfolie, 1 teentje knoflook geperst, 2 theel. Italiaanse kruidenmix, 1 bakje champignons, pasta voor 2 personen, evt. geraspte kaas

Stoof de champignons met ui, een scheutje olijfolie, knoflook en Italiaanse kruidenmix ongeveer een kwartier. Schep dit mengsel apart in een kom en roerbak of stoof nu de spitskool en evt. wortel gaar. Kook ondertussen de pasta in ruim water gaar met zout. Giet de pasta af en roer er een scheutje olijfolie door. Voeg champignonmengsel en de groenten toe en schep het geheel een paar maal goed door elkaar. Serveer direct of maak er een ovenschotel van: Schep het mengsel in een ovenschaal, strooi er eventueel geraspte kaas over en laat een half uur in een voorverwarmde oven op 180°C staan tot er een mooi goudgeel korstje op zit. Variatie met rijst of bulgur en nasikruiden In plaats van pasta kunt u ook rijst of een andere graansoort gebruiken. Vervang de Italiaanse kruidenmix voor nasikruiden en u hebt een heerlijke schotel.

chinese kool
terug naar begin v.d. pagina
Webmaster